المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : قصص قصيرة


elnagm
19-12-2015, 11:38 AM
شيفاك بنظرة جديدةة بجو جديد ملامحك كأني اول مرة اشوفها عينيك طريق ملهوش نهاايةة تفكيرك مش جديد عليا..انت مني...ايووووووةة انت مني
_____________________________
تطلع ع السلم خطوة خطوة وهي مش مدركة اييه اللي حواليها واقفة قدام الباب بترن الجرس محدش بيرد
فيروز:اووووووووف ما تفتحوو بقاا
!وترن تااني محدش فتح!
*تطلع المفتاح من شنطتها وتفتح الباب...تلاقي الدنيا ضلمة*
فجأةة اتفتح النور وتطلع بلالين كتير وضحك صووت الناس وهما بيقولو }كل سنة وانتي طيبة ي فيروز{
ويطلع اسر ويمسك ايديها
اسر:انا اسف مهانش عليا ازعلك يوم عيد ميلادك مهانش عليااصلا ازعلك &
فيروز(بفرحة):انا عمري مهزعل منك $$
اسر:يعني خلالالالاص مش زعلانة منيّ
فيروز:لاء مش زعلانةةّ
سارة:كل سنة وانتي طيبة ي زوزة
حنين:كل سنة وانتي طيبة ي زوزو
مريهان:كل سنة وانتي طيبة ي حبيبتي
فيروز:وانتو طيبين ي حبايبي ودايما! اكون معاكو يارب
___________________________
(فيروز)
" بنوتة رقيقة جدا شكلها لطييف واللي يشوفها يحبها من اول مرة..عندها 22 سنة

"(اسر)يكون حبيب فيروز بيحبها اوووي بس دايما خناقات وفي نفس الوقت يتصالحو...عندو 24 سنة بس كل البنات بتجري عليه بس ما اختارش غير فيروز علشان هي دايما بسيطة في اختيارها ومحترمة في كل حاجةة"
(سارة&حنين&مريهان)
"صحااب فيروز اوووي ومتقربين منها جدا! بيحبوا بعض اكتر من نفسهم "
______________________________
الام:يلا بقاا ي فيروز علشان تقطعي التورتة ^
فيروز:حااضر ي ماماا!
ّمسك اسر ايد فيروز وبيقطعوا التورتة مع بعض..&الكل مبسووط ّ
______________________________
تسنيم:وهما مالهم مسروعين ع بعض كدة ليييه
امنية:ده مزعلها انهردة الصبح يجي يصالحها دلوقتي
تسنيم:هو ايه اللي عاجبوا فيها
امنية:منا قداموو اهو طوول الوقت ويوم ما شافها كنت معاها مفرقتش دي اختي الصغيرةة يعني يبصلي اناا!..ده انا احلي منها(وتمسك شعرها وتجيبو ع جنب وتكلم بتفاخر)
تسنيم:متهدي ع نفسك في نااس احلي يعني
امنية:تقصدي مين يعني~!
تسنيم:انتي اتعميتي ولا اييه منا قدامك اهو!!
امنية:اييه عاايزةة تقارني نفسك بيا!
تسنيم:وانتي تطولي تتقارني بيا~
_____________________________
(امنية)
"تبقي اخت فيروز الكبيرة ودايما بتتباهى بنفسها وهتموت ع اسر..ودايما! امنية من سكة وفيروز من سكة تاانية مش متفقين دايما! مع بعض..بس دايما! فيروز ليها تفكيير في الخير وامنية ليها تفكير في الشر وازاي تخلي كل حاجةة ليها"
(تسنيم)
"صاحبة امنية وبتكره حااجةة اسمها فيروز علشان هي احلى منها..وبتحقد عليها علشان هي اسر بيحبهاا!"
______________________________
*تخلص الحفلة ع خييير والكل يروح وتقعد فيروز تكلم اسر في التليفون*
الام:امنية ي امنية
امنية:نعم
الام:تعالي ونبي ساعديني في الترويق لحسن في الحفلة كل حااجةة اتبهدلت~
امنية:وانا مالي متخلي اللي ع ايديها نقش الحنةة دي تقووم قااعدةة طوول النهار بتكلم اسر ماتقوم تعمل حااجة شويةة
الام:ي بنتي ماتسبيها في حالها انتي حاطة نئرك من نئرها ليه^
امنية:بوصي انا مش عااملةة حااجةة ارتاحي
الام:ربنا يهديكي
_____________________________
^تدخل امنية اوضة فيروز وهي بتكلم اسر^
فيروز:في حاجةة ي امنية
امنية:متقومي ياختي تساعدي امك بدل ما انتي قااعدةة تحبيلي في التليفون
فيروز:انتي زعلانة ليه..انا اتكلم زي ما انا عايزة مش زي ما انتي عايزة
امنية:لا مهو مينفعش كل يوم كدة
فيروز:طب مدام مهتمية بشغل البيت اوووي كدة متروحي تساعديها انتي ولا $الهانم امنية$ لسا ماراقتش
امنية:لا ي حبيبتي لسا ماروقتش...بطلي نحانيح وقومي روقي انتي مبتعمليش حاجةة في حياتك ابدا!
فيروز:طيب
*وترجع تكلم مع اسر تاني*
اسر:هي امنية مالها في ايه!!
فيروز:سيبك منها دي مابتحبش غير نفسها اصلا
اسر:....
فيروز:بقولك اييه انا هقفل علشان هقووم اساعد ماما شوية
اسر:ماشي لحسن انا كمان عايز اتعشى وانام
فيروز:ماشي يلا سلام
اسر:سلام~
___________________________
فيروز:عنك ي ماما روحي انتي ريحي شويةة انتي تعبتي انهردةة اووووي!
الام:ربنا يكرمك ي بنتي ده انا انهردة تعبت جاامد واختك دي مبتعملش حااجةة غير انها تقعد تبص في المرايا وتتنك ع الناس ومبتعملش حااجةة فيها فاايدة وانا واقفة ع رجلي من الصبح وجم اصحابك ساعدوني! شوية وهي قاعدةة زي اللي قاعدة عليه~
فيروز:معلش ي ماما ربنا يهديها


الحلقة الثانية
فيروز:معلش ي ماما ربنا يهديها
الام :يارب
______________________
"تاني يوم الصبح"
دخلت فيروز اوضة امنية وتصحيهاا!
فيروز:امنية امنية
امنية:ايه عايزةة ايه انا مش قولت محدش يصحيني
فيروز:قومي علشان تنزلي الشغل
امنية:مش عايزةة اروح الزفت سيبيني انام
فيروز:طيب
امنية:واقفلي الباب وراكي
*خرجت فيروز وقفلت الباب وراها..واتصلت بأسر وقعدت تكلموو*
صحيت امنية وداخلة المطبخ وكانت فيروز واقفة في المطبخ بتعمل الاكل وبتكم اسر
امنية:مش هتبطلي نحانيح بقاا
فيروز:عايزةة ايه
امنية:انتو لسا معملتوش فطار
فيروز:الفطار قدامك اهوو
امنية:طيب
واخدت الاكل ودخلت اوضتها تاكول
___________________________
اسر:فيروز
فيروز:نعم
اسر:ماتيجي نخرج
فيروز:مااشي
اسر:هعدي عليكي انهردة ع الساعة 7 كدة وهاخدك نروح اي مكان تحبيه
فيروز:خلاص ماشي
اسر:هقفل انا بقاا علشان عندي ميتينج
فيروز:ماشي سلام
اسر:سلام
*وتيجي الساعة 7 واسر يعدي ع فيروز*
تفتحلوو امنية
امنية:ايه ده اسر اتفضل اتفضل
اسر:شكرا بس انا كنت جي علشان اخود فيروز
امنية:تاخودها فين
اسر:هاخودها اخرجها شوويةة
امنية(بضيق):طيب
الام:ايه ده اسر اهلا اهلا ي حبيبي
اسر:ازيك ي طنط
الام:الحمد لله..فيروز بتلبس وجية ع طول!!
اسر:براحتها~ اومال فين عمي
الام:خرج بيخلص شغل وجي ع طوول
اسر:اه كويس
تخرج فيروز وهي زي القمر
اسر:مش يلا بينا ولا اييه
فيروز:اه يلا
اسر:سلام ي طنط
الام:سلام ي حبيبي
امنية تتنرفز جداا! لان علاقة اسر وفيروز ابتدت تطور وهي عمرها متفوت خير وتعديه ابداا!
اتصلت بتسنيم
تنسيم:الو
امنية:ايووة
تنسيم:في ايه
امنية:تعالي عايزاكي في موضوع
تنسيم:موضوع ايه
امنية:اخلصي
تنسيم:طيب كمان نص سااعةة واكون عندك
امنية:طيب
___________________________
اسر:ها عاجبك المكان
فيروز:تحفةة انت كل مجايبك حلوةة اصلا
اسر:ربنا يخليكي ليا
فيروز:ويخليك ليا
___________________________
وصلت تسنيم عند امنية
الام:اهلا ي تسنيم اتفضلي
تسنيم:اهلا ي طنط هي فين امنية
الام(في سرها):ربنا يستر انتي لما بتتجمعي انتي وامنية بيبقي وراها مصيبة
تسنيم:فين امنية ي طنط
الام:ها لا امنية في اوضتها جوة خوشيلها
تسنيم:مااشي
تدخل تسنيم اوضة امنية
تسنيم:في ايه ي بنتي
امنية:بوصي بقاا! مينفعش كدة علاقة اسر بفيروز بتطور ولازم نعمل حااجةة
تسنيم:ايه بدأت تطور لا يبقي لازم نعمل حااجةة
امنية:هنعمل ايه طيب
تسنيم:نقتلووو...لالا نقتلوو ايه ده احنا نروح في داهية قصص قصيرة (http://www.stories-ar.com/2015/12/stories-short-children-storiesshort.html) طب نلبسوو مصيبة...تؤ بردك مش هينفع..طب نخطفو
امنية:انتي اتهبلتي نخطفووو انتي اتجننتي رسمي
تسنيم:طيب خلاص خلاص هفكر في حاجةة تانية
امنية:صح
تسنيم:اييه
امنية:نخطفووو صح
تسنيم:مش قولتي اني اتجننت واتهبلت
امنية:يخربيت دماغك اما تشتغل
تسنيم:شوفتي افكاري~
_______________________
ترجع فيروز البيت وتخوش تلاقي مامتها قاعدةة وسرحانةة
فيروز:ماما
الام:بسم الله الرحمن الرحيم في ايه ي بنتي!
فيروز:سرحاانةة في اييه
الام:اصل..اصل...اصل تسنيم واختك قاعدين ^ جوة وانا عارفةة اما بيتجمعوا هما الاتنين لازم تبقي ورا القاعدة دي مصيبة
فيروز:*مصيبة* اه طب سيبيهملي انا ي ماما
الام:طيب ماشي ي حبيبتي ع ما احضر الاكل
وتخش فيروز عليهم وتقطع كلامهم
فيروز:ازيك ي تسنيم
تسنيم:اه اهلا اهلا ازيك ي فيروز
فيروز:الحمد لله
امنية:عايزةة ايه
فيروز:يلا علشان تاكلوا الاكل جاهز
امنية:مش عايزين ناكول!
فيروز:لا ازاي لازم تاكلوو~
تسنيم:معلش ي فيروز مش قاادرةة بطني بتوجعني مش قادرةة اكول حاجةة
فيروز:طب اشربي ينسون ولا نعناع يهدي بطنك تعالي بس وتشد تسنيم وتطلعها ع برة ويقعدوا ياكلوا!
تقعد امنية جنب تسنيم وتكلمها براحةة علشان محدش يسمع
امنية:بقولك ايه انتي تاكلي وتخلعي وبعدين نبقاا نتقابل بكرة في الكافيه بتاعنا لحسن لو قعدنا هناا! العقربة دي هتقعد تنطلنا كل شوووية
تسنيم:طيب تمام
الام:بطلوو تكلموو وكلو بقاا ي بنات
تسنيم:اه اكلت كتييير اووي ي طنط هقوم انا بقاا لحسن الوقت اتأخر
فيروز:متخليكي قاعدةة شويةة
تسنيم:لا بقاا علشان الوقت اتأخر وسايبة ماما لوحدها في البيت
الام:طيب ي حبيبتي
تسنيم:يلا سلام
الكل:سلام
تسيبهم امنية وتدخل اوضتها
الام:انتي عملتي ايه خلتيهم مضايقين كدة
فيروز:ولا حاجةة قطعت خططهم
الام:كويس ربنا يهديهم
__________________________
تنزل امنية علشان تقابل تسنيم
تسنيم:ها فكرتي في حاجةة
امنية:اه فكرت
تسنيم:ايه
امنية:............................................ .................................................. .................................................. .................................................. .......................
تسنيم:تمام اووي الفكرة حلوةة
امنية:ماشي هنبتدي امتة
تسنيم:من بعد بكرة تمام
امنية:تمام سلام انا بقاا علشان ماما بتتصل بيا
تسنيم:سلام
__________________________
تدخل امنية البيت تلاقي فيروز قااعدةة بتتفرج ع التليفزيون وتروح تقعد جنبها
امنية:بقولك ايه ي فيروز هاتيلي كوباية مية لحسن عطشانة ورجلي وجعاني ومش قادرةة اقوم
فيروز:حاضر~
تقوم فيروز وبعدين تاخود امنية تليفون فيروز وتاخود رقم اسر وتكتبو وبعدين تسيب التليفون مكانو
فيروز:اتفضلي
امنيه:شكرا وتشرب وتدخل اوضتها وتتصل بأسر
اسر:الوو
امنية:الو
اسر:مين معايا
امنية:انا امنية اخت فيروز
اسر:اه اهلا في حاجةة!
امنية:لا ابداٍ! بس ممكن اقابلك بكرة
اسر:ليه
امنية:عايزاك في حاجةة
اسر:معلش انا مشغوول بكرة
امنية:معلش ده الموضوع ساعة ساعتين بكتيروو
اسر:طيب
امنية:بس ياريت فيروز متعرفش بالمكالمة دي ولا بالمقابلة كمان
اسر:طيب سلام
امنية:سلام

انتظرو باقي الحلقة

مريم™
31-03-2017, 02:28 PM
موضوع جميل جدا الله يعطيك العافية انها قصص (https://msry.org/stories.html) جميلة جدا وممتعة جدا حيث ان قصص اطفال (https://msry.org/stories.html) يحب ان يستمع اليها الاطفال والكبار ايضا حيث ان بها العديد من الحكم مثل هذه القصة الجميلة
ذهب عمر إلى مدرسته وقابل زملا ءه الذين أخبروه أنهم سيذهبون إلى النادى العصر لنلعب كرة قدم.
كان عمر بارعا فى حراسة المرمى فعزم على الذهاب معهم، وظل يفكر فى وسيلة يخرج بها من البيت.
لم يجد عمر مفرا من أن يكذب علي والده بأن زميله (أحمد) مريض جدا وانه سيذهب لزيارته.
سمح له الوالد بالخروج، فأسرع إلى النادى، وقابل زملاءه فى الموعد المحدد، وبدأوا اللعب.
اشتدت المنافسة بين الفريقين وانفرد أحد اللاعبين بمرمى عمر فحاول عمر يصد الكرة.
عمر ضرب الكرة ضربة قوية فارتمى على الأرض، ولم يستطع التحرك، فنقل إلى المستشفى.
غضب الوالد مما فعله عمر غضبا شديا واخبره ان الله عاقبه لانه لم يكن صادقا.
ندم عمر على ما فعله واعتذر لوالده وعزم على الالتزام بالصدق ف كل اقوالة وافعاله.

shaban83
18-04-2018, 09:12 AM
ممتاز اخى الكريم نرجو الاستمرار