فيه يإخوة موضوع من اول الشهر دا مضايقنى جداً ومش عارف أصّرف فيه إزاى ؟؟
كل الموضوع إن فيه أكثر من أخ عرضوا على دخول موضوع تحفيظ القران الكريم فى البيوت وأن له عائد مادى كبير ناهيك عن الثواب
وكنت جالس مع مجموعة إخوة من اسبوع فعرض علىّ اخ إنى أحفظ ولاده الثلاثة القرأن وأتابعهم بس أروح لهم البيت ,, أكبر ولاده فى أولى إعدادى ... طبعاً المشكلة فى المرواح فى البيت ؟؟
المشكلة إن الأخ غالباً وكثيراً لن يكون موجود بالبيت .. والموجود بصفة دائمة زوجة الأخ وأولاده ... العجيب إن لقيت أخ تانى بيشجعنى جداً ع الموضوع دا
فأنا تحججت للأخ صاحب الطلب بحجج فى الأول وخجلت أجيبهالو مباشرة - أقصد رفض الموضوع - ... فرد علىّ بردود مباشرة فقلتله : يأخى ما يينفع أجى البيت وإنت مش موجود .
قالى يعم يوم ما تيجى هعرف الجماعة وهيفضوا البيت .. ييفضوا البيت يعنى يقعدوا برا البيت على ما أخلص الدرس ... بس الوضع دا ها يستمر لإمتى؟؟
أنا قلتله هاتهم البيت .. رد الأخ اللى شجعنى وقالى هتاخلدك بقا 20 او 30 جنيه ,, ورد الأخ الطالب قالى أنا عايزك تيجى البيت وتتابعهم
بصراحة أنا كاره جداً الموضوع دا وحاولت أشرح للأخ ما رضى يقتنع ... والمشكلة إنو من اول الشهر وأعطى لى الراتب نظير التحفيظ مقدماً
أنا مش عارف أعمل أيه المفروض كنت أروح النهارده ... ولسه على عتبة البيت لقيته بيرن على وقالى فينك - بصراحة انا منتكش هروح ألا ما يتصل لأن معناها إنو موجود ... رن عليا وقالى أنا والجماعة بره ,, والعيال فى البيت روح ليهم .. رحت ما لقيت العيال .. ففرحت جدا ً .. اتصلت به وقلتله ما لقيت العيال
أرجو رأيكم ... أعطى له الفلوس واتحجج بأى حجة أم أغلق باب من أبواب الرزق الإضافى فتحه الله لى .. لكن هذا الباب ستأتى منه شبهات أنا فى غنى عنها ...
لا مشكلة أبداً اين كان البيت مثلا من طابقين والطابق الاول مثلا للدرس والثاني للمعيشه هنا لن تتعرض للدخول للبيت او حتى ان كان هناك حجرة خارجيه وباب خارجى بعيد عن صحن البيت
ام ان كان الدرس داخل البيت فلا احبذ ذلك مطلقاً حتى بوجود الاب لانك لن تضمن ان يتواجد كل مره
ثم ستجد العروض عليك كثيرة لدخول المنازل للدروس الخصوصية وان رفضت عرض شخص لن تستطيع رفض العرض الاخر
لك ان تخصص لك مكان لهذا بعيد عن المنازل
وانا وجة نظرى طالما انت رجل كريم وفاضل ومعلم جيد سوف يأتون بالاولاد لك فى اي مكان إن شاء الله .
والله ألامر محير جدا أنا وضعت نفسى مكانك وفكرتوخصوصا أنى مدرس وممكن أتعرض لموقف مثل هذا وبعد تفكير طويل أرى أن سد الشبهات أولى
(رأيي الشخصى )
خصوصا أن هناك قاعدة فقهية تقول أن سد الزرائع أولى من جلب المنافع
ولكن
هناك رأى يقولإنه أن كان الفعل له احتمالكبيرأن يؤدي إلى مفسده .. فيجب أن نبتعد عن هذا الفعلأما إذا كان الفعل له احتمالاتبعيدةأن يؤدي إلى مفسدة .. ونادر أن يؤدي إلى حرام أو ضرر .. فلا ينبغي لنا أننحرمه ونعطل مصالح الناس ونحرم عليهم أموراً نافعة يندر أن تؤدي إلى حرام
وقياسا على ذالك أرى أن تحفيظ الصغار القرآن أمر هام وجالب للمنافع على مستوى ألامة وعلى المستوى الشخصى لذالك أستخير ربك ووأنظر الى أى الرأيين يميل قلبك فاستفت قلبك ..