المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : قصص اطفال


elnagm
30-09-2015, 08:12 PM
بنتى الكبيرة (3 سنوات) اسمها مى دمغها زى الحديد وعناديه ومش بتسمع الكلام
لكن اتعودت منى اني احكى لها حدوته قبل النوم
فجت في بالي فكرة رقص السمك(هى بتحب السمك قوى لما يجي في التليفزيون ولما شافته في حوض سمك في محل بيع اسماك زينه)رقص السمك

سمكمك ومى
الفكرة هي ببساطة كده ان كل يوم اشوف مي بتعمل ايه صح وبتعمل ايه غلط
فمره اقولها (كان يا مكان يا سعد يا اكرام ولا يحلي الكلام الا بذكر النبى عليه افضل الصلاه والسلام)
ترد عليا (عليه الصلاه والسلام)
كان في مره سمكه سمكمك سموكه حلوه خالص وجميله ومامتها بتحبها قوى سمكسمكسمك
ترد عليا ( ليه بتحبها يا ماما)
اقول لها عشان هى شطوره خالص مالص بتأكل الاكل بتاعها وتأخد الدوا لما تكون عيانه وتسمع كلام ماما وتصحى بدري تروح الحضانة
سمكمك دى بقي مره مامتها قالت لها عاوزين ناكل يا سمكمك ايه رأيك نأكل ايه
سمكمك ترد علي مامتها وتقولها نأكل الكوكو والبطاطس والرز (الاكل الموجود في اليوم ده)
مامه سمكمك تأخدها ويروحو السوق ويشترو البطاطس والكوكو وهى مش تسيب ايد مامتها ومش تجري بعيد
ولما رجعو البيت سمكمك سموكه قعدت تلعب مع اختها الصغيره ومش تضربها ولا تزعلها رقص السمك
وماما عملت الكوكو والبطاطس ووكان طعمهم حلو قوى وسمكمك اكلت الأكل بتاعها كله واخدت الدوا
سمكمك ومى
وخدت الدش بتاعها ولبست هدوم حلوه ونامت على طول عشان تروح الحضانه الصبح
وتوته توته خلصت الحدوته حلوه ولا ملتوته
مى ترد وتقول حلوه
اقول لها نامي بقي يا كتكوته
تقولي حاضر يا ماما انا هسمع الكلام واكل الاكل كله واروح الحضانه
تخيلي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هي طبعا مش هتنفذ الكلام ده من أول مره لكن صدقينى مرة في مره اما اعرفها الصح والغلط بالطريقه دى ابتدت تتعدل شويه

ونوعى في الحدوته مثلا مامه سمكمك زعلانه منها لأنها مش بتأكل وتتفرج علي الكرتون كتير قوووووووووى لحد عنيها ما وجعتها وراحت للدكتور
ومره سمكمك مامتها قالت لها لو روحتى الحضانة بابا هجيب لك كل اللي انت عوزاه ويودكى الملاهى ويجيب لك العجله (أو اى حاجة الطفل عاوزها)
فهى تقولي يا ماما انا عاوزه اروح الملاهى أو انا عاوزه العجله فأقول لها لو كلتى كل أكلك ورحتى الحضانه وسمعتى الكلام زى سمكمك هعمل لك كل ده
وخدى بالك اى حاجه توعدي بيها الطفل لااااااااااااااااازم تنفذيها ولو مش هتقدري تنفذيها يبقي من الاول ما توعديش بيها
وربنا يهديها ويهدى كل اطفالنا :يارب:
ويا ريت كل ام تجرب الطريقه دى تقولي عملت ايه وطفلها اتجاوب معاها واتغير ولا ايه ويا ريت كمان تقول الحدوته اللي هى الفتها حتي لو كل يوم ألفت حدوته بنفس الطريقه تجي تقول لنا حكيتها ازاى

جنا وسجادة الصلاه
كان يامكان كان فيه بنوته جميله اسمها جنا كانت مامتها دايما تقولها جنا أنتى كل الهنا , كانت ماما كل يوم الصبح تصحي جنا من نومها وتقول:
يالا ياأجمل بنوته يوم جديد ان شاء الله يكون سعيد .
تضحك جنا وتقوم من نومها ,
ماما تقول : اتوضى ياجنا وصلى الصبح ياروح قلبى أنا .
ترد جنا : حاضر يامامتى , هغير هدومى أنا .
تغير جنا وتفطر جنا وتسمع كلاكس باص المدرسة تجرى جنا علشان تنزل ,
ماما تقول : هنقول ايه واحنا نازليين .
تفكر جنا وتقول : "بسم الله توكلنا على الله ولا حول ولا قوة الا بالله " وتنزل أوام وماتلحقش تصلى الصبح .
يعدى اليوم فى المدرسه ترجع جنا على بيتها تحضن ماما وتبوس ماماوتغير هدومها ,
ماما تقول : يالا ياجنا صلاة الظهر .
ترد جنا : حاضر يامامتى بس استريح شويه أنا .
وشويه ويأذن العصر وماتلحقش جنا صلاة الظهر ,
تزعل ماما وتقول : يالا ياجنا صلاة العصر .
تقول جنا : حاضر يامامتى بس اعمل الهوم ورك قبل ماأنسى أنا .
وشويه ويأذن المغرب وماتلحقش جنا صلاة العصر .
تزعل ماما وتقول : يالا ياجنا صلاة المغرب .
ترد جنا :حاضر يامامتى بس أصلى جعانه أنا .
وشويه وتأذن العشاء وماتلحقش جنا صلاة المغرب ,
تزعل ماما وتقول : يالا ياجنا صلاة العشاء
ترد جنا وتقول : حاضر يامامتى ,هصلى قبل مانام أنا .
وشويه وتنام جنا وتنسى تصلي جنا , ويوم يعدي ورا يوم وكل يوم ماتلحقش تصلي جنا ..
وفى يوم من الايام دخلت جنا اوضتها سمعت صوت حد بيعيط تدور هنا وهنا مش عارفه الصوت جاي منين ؟
نادت على ماما وقالت : يامامتى أنا فى صوت حد بيعيط هنا ؟
تدور ماما معاها فى كل مكان , وسمعت الصوت طالع من الدولاب فتحت الدولاب ودورت الصوت جاى منين تسمع ماما وتركز ماما تلاقى الصوت جاي من سجادة الصلاه , تستغرب ماما , تستغرب جنا .
تسأل ماما : أنتى بتعيطى ياسجادة الصلاه ؟
تقول سجادة الصلاه : اه بعيط وزعلانه وكمان زهقانه ؟
تسألها ماما: من مين زعلانه وكمان زهقانه ؟
ترد سجادة الصلاه : زعلانه من جنا .
تستغرب جنا وتسألها : منى أنا ؟ ليه ياسجادة الصلاه ؟
تقول سجادة الصلاه : كل يوم يأذن الآذان واستنا جنا تيجى تاخدنى ونصلى سوا , واستنا جنا علشان اطلع من الدولاب و نصلى فى المعاد , وصلاه تعدى ورا صلاه وأنا لسه فى مكانى هنا , واحشنى انى أقابل ربنا .

تسكت شويه وبعدين تقول : ربنا امرنا بالصلاه علشان بيحبنا وعايزنا نقابله فى اليوم 5 مرات , فى الصلاه بنشكر ربنا ,فى الصلاه بندعى ربنا , فى الصلاه بنقرب من ربنا , واحشنى انى أقابل ربنا , علشان كدا كنت بعيط وبدعى ربنا ان جنا تسمعنى هنا وتاخدنى ونصلى سوا .

وفجأه سمعت جنا ماما بتقولها :يالا ياأجمل بنوته يوم جديد ان شاء الله يكون سعيد .
فتحت عينها جنا وعرفت انها كانت فى حلم مع سجادة الصلاه .
فتحت دولابها وطلعت سجادة الصلاه وتوضت جنا وصلت صلاة الصبح قبل ماتعمل اى حاجه وقبل ماما تفكر جنا ...
ومابئتش جنا تسيب صلاه , ومابئتش جنا تأخر صلاه , وكانت مبسوطه فى الصلاه علشان بتقابل ربنا وبتدعى ربنا ..
وفرحت ماما وحضنت جنا وقالت : جنا أنتى كل الهنا وكل المنى , والأهم فرحة وحب ربنا ...


شيطان تخين ...الشيطان الرفيع والشيطان التخين ... بالصور...وشيطان رفيع...الشيطان الرفيع والشيطان التخين ... بالصور...


كانوا أصحاب وعلي طول بيتجمعوا مع بعض عند الشيطان الكبير بتاعهم عشان يشوف مين أكتر واحد شرير فيهم وبيعمل الشر وبكده الشيطان الكبير بتاعهم بيديهم جوائز وبيخليهم كمان يدربوا الشياطين الصغننين

...الشيطان الرفيع والشيطان التخين ... بالصور...
وفي يوم وهما مجتمعين بعد وقت كبير قوى وما شفوش بعض بقي واحد فيهم تخين وواحد رفيع
سألوا بعض ايه اللى عمل فيهم كده ايه اللى خلي التخين بقي تخين قوى والرفيع بقي رفيع قوى
...الشيطان الرفيع والشيطان التخين ... بالصور... ...الشيطان الرفيع والشيطان التخين ... بالصور...

فالتخين قال أنا قاعد عند ناس كل اما يجوا يأكلوا أو يشربوا مش بيقولوا بسم الله الرحمن الرحيم فأنا أقعد معاهم وأكل أكل كتير لحد اما اشبع وكل اما يجوا يمسكوا حاجة أو يلبسوا حاجة مش بيقولوا بسم الله الرحمن الرحيم فأنا البسها معاهم واستعملها معاهم وكل اما يجوا يناموا مش بيقولوا بسم الله الرحمن الرحيم فأنا أنام قبلهم في سريرهم واستريح وعشان كده كل شويه اتخن أتخن لحد أما بقيت كده
...الشيطان الرفيع والشيطان التخين ... بالصور...

وربنا زعل منهم والملائكه مشيت من البيت وانا اللى بقيت لواحدى معاهم

أما الشيطان الرفيع قال أنا بقي قاعد مع ناس كل أما يجوا يأكلوا أو يشربوا يقولوا بسم الله الرحمن الرحيم فأنا أبعد بعيد عن الأكل ومش أكل ولا أشرب وكل اما يجوا يمسكوا حاجة أو يلبسوا حاجة يقولوا بسم الله الرحمن الرحيم فأنا مش امسكها ولا ألبسها وكمان كل أما يجوا يناموا في سرايرهم يقولوا بسم الله الرحمن الرحيم فأنا ما أقربش من السرير وأفضل واقف مش أنام وعشان كده أنا بقيت رفيع كده

...الشيطان الرفيع والشيطان التخين ... بالصور...

وكمان ربنا بيحبهم قوى والملائكة علي طول قاعدة معاهم في البيت يدعوا لهم

...الشيطان الرفيع والشيطان التخين ... بالصور...

وعشان كده يا حبيبي يا حلوين اما نيجى نأكل أو نشرب او نعمل اي حاجة نقول بسم الله فربنا يحبنا والشياطين يبعدوا عنا وكمان يوم القيامة اما ربنا يجي يحاسبنا ويدينا كتابنا اللى مكتوب فيه الذنوب اللى احنا عملناها فنيجي نمسكه نقول بسم الله الرحمن الرحيم فربنا يقول لنا خلاص انا رحمان رحيم وانت دعيتنى بكده عشان كده انا غفرت لك وندخل الجنة يا حبيبي من غير ما نتحاسب

وتوته توته خلصت الحدوته حلوه ولا..................................
...الشيطان الرفيع والشيطان التخين ... بالصور...

اللى تعجبها تقيم اصل ابعت لها الشيطان اللى واقف بره البيت بتاعى عشان انا بقول بسم الله الرحمن الرحيم قبل أما أدخل الشقة فمش بيدخل معايااحلى ابتسامةاحلى ابتسامة


القطة الامورة اللى متعرفش انها جميلةوامورة كانت ماشية لوحدها شافت بوبى بوبيبيلعب بالكورة قالت الله البوبى ده جميل وبيلعب بطريقة جميلة هو انا ليه مش بوبى كان زمانى بلعب كده وامورة شبهه ياااااااااااااه يا رتنى كنت بوبى
مشيت القطة لقت سمكة فضية بتبلبط فالمية :s:رقص السمكقالت يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااهلا مش معقولدى السمكة دى جميلة موت موت يا رتنى كنت سمكة لونى جميل كده واسبح فى المية والعب بئى يا خسااااااارة يا رتنى كنتسمكة اهى اهى
مشيت كمان لقت وردة ريحتها جميلة زهرة الزهورزهرة الزهورقالت يا سلام عالوردة ؟احلى حاجة فى الدنيا الوردة لو كنت وردة كان زمانى فرحااااااااااااااانة انا مش فرحانة عشان انا مش وردة قصص اطفال (http://www.stories-ar.com/2015/10/stories-children-atfal-story.html) يا رتنى كنت وردة
مشيت كمان لقت قرد بياكل موز رقص القرد:رقص الموزةقالت انا بحب الموز يا رتنى كنت موز لاء لاء يا رتنى كنت قرد والعب واتنطط زى القرد هو ليه يا ربى مخلتنيش قرد كان زمانى باكل موز اصل انا بحب الموز عاااااااااااااااااااااااااوااااع
مشت شوية كمان لقت دب بيلعبرقص البوبيرقص البوبيوبيتنطط قالت لاء لاء انا ولا عايزة ابقى ولا قرد انا عايزة ابقى دب مفيش احلى من الدب يا رب اصحى الصبح الاقى نفسى دب انا مليش دعوة انا عايزة ابقى دب اعمل ايه طيب
وفى الاخر لقت نفسها واقفة جنب زرع اخضر قالت الللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللله يا جمال الزرع انا بحب اللون الاخضر طب منا ممكن اعمل نفسى زرع اخضر ومسكت شوية زرع حطتهم فوق راسها وقالت انا زرع اخضر ايوة انا زرع اخضر راضية وسعيدةراضية وسعيدةراضية وسعيدةانا خلاص قررت ابقى زرع اخضر وهى بتكلم نفسها قعدت عالارض واتخيلت نفسها زرع اخضر وهوب نامت وهى بتحلم انها زرع اخضر وشوية لقت حد بيصحيها قالتباتاوب:قالت ميييييييييييين لقت خروف: وخروف خروفوخروفخروفتلاتة خروف افتكروها زرع اخضر عايزين ياكلوها قالت يا مااااااااااامااااااااااااااا الخروف هياكلنى يا ماما انا مش زرع اخضر انا اجمل قطة ومش عايزة ابقى زرع اخضر الحمد لله انى قطة وبعرف اجرى ومش زرع اخضر وهوب طلعت تجرى على مامتها وهى بتحمد ربنا انها مش زرع اخضر واتعلمت ترضى بشكلها وترضى بكونها قطة وتوتة توتة خلصت الحدوتة اللى ماما المختلفة مالفاها لسلمى القمر

كان يا مكان بنت امورة وشطورة اسمها ' عتيقة ' كانت عتيقة تلعب وتمرح كتتيييرر مع صديقاتها امال.ياسمين ويوم من الايام مرضت عتيقة ولم تستطيع النهوض من فراشها و لما اجو صديقاتها و نادولها مشان يلعبون معها رفض ابوها وقاللهم هي مريضة عشان هيك لازم تنام فتحيرو صديقاتها و قالت امال لياسمين انو لازم يروحو و يشوفوها و يشترولها بعض الاشياء بعدين وافقت ياسمين وقالتلها اوكيي هدية
وبكرا جابت ياسمين 16 جنيه و امال 16 جنيه راحو شترو اغراض لألها و اشترو ورد و راحو لعندا شوي شوي بعدين دقدقوو دق دق دق دق في بابها ودخلو حطتلهم امها قهوة و بسكويت واعطاوها الاغراض و الورد وزاروها تكلمو معها شنو الحادث ؟ وليش ؟ بعدين طمأنو عليها وراحوو بعد يومين اعادو زيارتها فوجدوها نائمة وبعد 3 ايااام جات عتيقة فرحانة للملعب تبع البنات لبست لباس حلو و راحو للمسابقة يلي خربتها عتيقة بسبب مرضها لبست عتيقة فستان وردي و ياسمين شورت و قميص زين وامال لبست ملابس سروال وقميص وغنو لعبو رقصو وعملو حفلة